Friday, July 31, 2009

Pelangi kita....



" Kita selalu memuji padi di baruh (bendang) orang lain tapi kita tidak menjaga padi yang subur di halaman sendiri "

kata-kata di atas penulis petik dari kata seorang guru silat yang kuat semangatnya walaupun sudah berumur dalam mempertahankan budaya Melayu yang dimilikinya. Dalam perbualannya dengan penulis itulah kata akhir darinya sebagai satu keluhan kepada beberapa golongan dari orang Melayu hari ini dalam soal memelihara budaya bangsa yang ada.

Dalam Majalah Seni Beladiri ( keluaran OGOS 2009 ) penulis memetik kata seorang guru tua (Hj Ramli Mohammad Zin atau Pak Teh Ramli) yang menyebut " kita sering nampak pelangi di atas kepala orang sedangkan pelangi yang sama berada di atas kepala kita ".

Maksud kedua-dua guru tua ini adalah sama iaitu teguran kepada sikap bangsa Melayu yang suka menjulang atau bangga dengan 'barang import' sehingga lupa khazanah tempatan. Kalau dahulu pembesar-pembesar Melayu merupakan pelopor dan penegak kepada khazanah adab dan budaya Melayu yang ada. Mereka juga sebagai benteng pertahanan dan penyuburnya. Tetapi hari ini pembesar Melayu tiada semangat seperti itu. Jika ada sekalipun hanya 'tanya selera sendiri'....

Senaman Tua yang di persembahkan kepada masyarakat ini adalah salah satu komponen peradaban Melayu yang patut dipertahankan dan disuburkan. Bangsa kita telah lama di'suap' dengan kehebatan senaman seperti yoga, Tai Chi, Aerobik, Pilates dan banyak lagi yang diimport oleh masuk ke Malaysia lalu disuburkan diminda umat Melayu oleh media massa dan orang tertentu.

Pengasas Taekwon Do General Choi Hong dianggap wira oleh rakyat korea kerana berjaya membawa seni beladiri Korea ke seluruh dunia. Orang Korea berbangga mempelajari Tae Kwon Do berbanding yang lain.
Orang Jepun lebih berbangga belajar karate, samurai, Aikido dan Jujutsu berbanding lain. Orang kita?? orang kita bangga jika dapat belajar yang import. Pasti yang import lebih mahal dari tempatan..lihat saja KFC kita sanggup bayar RM15 untuk sepinggan hindangan 2 ketul ayam,sebuku roti,sayur dan air segelas. Kalau nasi lemak dengan harga itu dan lauk yang sama...pasti heboh dikutuk.
Senaman Tua/Silat dengan yuran RM50 sebulan 2 kali seminggu sudah dianggap melampau mahal kerana 'tempatannya'...jelaslah bahawa umat Melayu tidak menghargai atau tidak 'nampak' apa perlunya menghargai.

Jika dilihat suasana hari ini...nampaknya 'orang lain' yang disebut guru tua itu mula melihat dan ingin merasai 'padi dihalaman kita'...hari ini ramai orang Eropah datang untuk mengetahui dan mempelajari Senaman Tua. Ada yang sanggup bercuti sebulan datang ke MAlaysia utk mendapatkan sendiri ilmu Melayu ini dari tangan Melayu sendiri. Wang bukan lagi persoalan lg buat mereka kerana mereka nampak apa yang kebanyakan bangsa kita sendiri tidak nampak.

Betul atau tidak kata guru-guru tua itu...renung-renungkannya.

1 comment:

Hamdi - UPSI said...

kalau betul mat saleh bersusah datang untuk belajar ilmu Melayu ini...tidak mustahil suatu hari nanti dia akan datang mengajar ST kepada Melayu di Malaysia dengan pembiayaan Kerajaan Malaysia.