Sunday, August 2, 2009

Kenapa kakinya tidak beralas ?

Kenapa kakinya tidak beralas ?

Kaki tidak beralas mungkin merujuk kepada simpulan bahasa 'berkaki ayam'...iaitu tidak memakai sepatu atau kasut..

Jika Melayu, pasti semuanya maklum dari dahulu lagi kita dididik apabila masuk rumah pastikan sepatu dari luar tinggalnya diluar. Langkah masuk rumah kaki kanan.Walau bersih sekalipun walau baru dibeli sekalipun sepatu,jika ianya dikenali dan diketahui untuk kegunaan luar rumah maka kita tetap diajar supaya tidak memakainya melangkah dalam rumah.

Jangan import budaya orang putih yang menganggap ianya budaya biasa dan tak mengapa jika berkasut dari luar kedalam rumah. Mungkin itulah antara penyebab mengapa J.W. Birch dibunuh oleh pahlawan Perak kerana tidak menghormati adab dan resam orang Melayu.

Senaman Tua menghalusi adab ini dengan pantangnya jangan bersenam apatahlagi bersilat dalam keadaan berkasut/sepatu.Dalam gelanggang, adab Melayu diterapkan juga. Tak tahulah saya jika ada perguruan silat yang mengajarkan pesilatnya berkasut semasa berlatih silat.
Jika senaman aerobik atau pilates menggunakan kasut semasa sesi latihan, maka sudah kenalah gayanya kerana itulah budaya dan resam mereka di rumah.

Tidakkah kita rasa janggal sekali melihat jika ada orang menyarungkan keris disisi paha sebagaimana cowboy meletakkan pistolnya dikiri dan kanan paha?

* kalau anda mahu import budaya eropah dalam senaman Melayu, jangan salahkan senaman atau guru jika kaki kejang atau mudah pitam semasa melakukan senaman tua....

2 comments:

syabie said...

senaman aerobik memang baik untuk kesihatan

MODERATOR said...

tidak dinafikan kebaikannya!