Friday, May 21, 2010

Hanya pengalaman yang bercerita....

Menatap 2 biji pil ditangan dengan berkata-kata di lubuk hati "bilakah akan berakhir?"...jawapan yang dijawab oleh hati "Insyaallah, jika izinNya akan tiba nanti"...
pil-pil itu bagai 'perisai harian' bagi paru-paru saya suatu masa dahulu kerana diuji oleh Allah sejak berumur 12 tahun lagi mengalami penyakit asma atau lelah. Hujan, cuaca sejuk dan makanan bersifat sejuk adalah perkara yang ditakuti sepanjang itu. Tambahan lagi  ada hidung yang kerap 'cair' tanpa sebab. Alhamdulillah semua itu berakhir semasa berumur 22 tahun.

Detiknya bermula apabila bertemu dengan pengasas Senaman Tua, Guru Azlan Ghanie untuk mempelajari ilmu senaman Melayu ini. Waktu itu ST mungkin tidak semasyhur hari ini. Tidak sampai 5 orang belajar dikelas waktu itu. Mula-mula jumpa Azlan, antara kata-kata yg masih ingat "awak ni orang muda tapi jalan macam orang tua" maksudnya saya mengerti sangat kerana saya sedar bila berjalan badan agak bongkok. Tak tau puncanya.
Bermula diajar petua Nafas Melayu,  kelas bertempat di Gym Why Fit, Bandar Baru Damansara itu menjadi titik tolak saya menyelami dunia Senaman Melayu ini.

Memang pengalaman yang tidak dilupakan sepanjang hayat apabila sebulan menjalani kelas ST, pada suatu pagi bangun dari tidur...saya dapati urat-urat seluruh tubuh bagai di gam, tegang pun ada sampai solat terpaksa duduk. Seminggu lebih berkeadaan begitu nak start motorpun tak mampu. Demam urat.
Bermula pagi itulah saya terlupa bahawa tidak ingat nak menelan pil-pil harian kerana fokus kepada sakit urat yang dialami....walaubagaimanapun, diri tetap takut dengan 'benda-benda sejuk' tersebut.

Demam urat yang saya alami ini bukan kerana silap ST/guru tetapi silap sendiri. Waktu itu, guru Azlan melakukan ST agak ekstreme seperti kiraan 100 pada satu-satu gerakan.Walaupun saya dipesan supaya buat mengikut kemampuan diri dan jangan ikut orang lama...biasalah, darah muda nak mencuba jugak. Hasilnya badanpun menerima kejutan.

Masih segar diingatan, bulan ketiga 'meminggirkan' ubat harian...saya ke kelas ST 2 kali seminggu seperti biasa pada jam 8 malam. Langit nampak mendung semacam nak hujan,tetapi di'desak' semangat untuk ke kelas lebih kuat daripada takut hujan, namun tetap membawa bekal baju hujan dalam kotak motor. Selesai kelas lebih kurang pukul 11:30 malam,hujan turun lebat sekali.

" Kalau nak tunggu hujan stop, lambat lagi ni...pakai je baju hujan tu,baca doa dan ambil Nafas Melayu sepanjang jalan"
Kata-kata guru Azlan ini menjadikan saya  tekad meredah hujan lebat dengan angin malam yang sejuk walaupun dalam kotak fikiran berlegar perkara lama, esok takkan ke bilik kuliah, makan ubat, tidur sepanjang hari dan berselimut tebal.Pernah beberapa kali kena situasi ini (tak dpt elak),sampai rumah badan terus 'kecut' dan menggigil.
Namun dengan izin Allah, syukur sebanyak-banyaknya....sampai dirumah badan saya basah dengan peluh dan kepanasan kerana sepanjang jalan walau hujan tidak berhenti saya juga tidak berhenti dengan Nafas Melayu. Alhamdulillah keesokannya saya bangun dengan ceria ke bilik kuliah tidak seperti sebelum-sebelum ini.

Hanya itu yang direkodkan secara jelas dalam minda saya. Resdung yang dialami sekian lama, tidak dapat dipastikan mengambil masa berapa lama untuk sembuh dengan mengamalkan ST. Tau-tau saja bila makan makanan laut, tiada alahan...dan fenomena mingguan 'hidung cair' tidak lagi berlaku dengan serius dan kerap.


Bagi saya ia bukan soal Senaman Tua atau apa jenis senaman/ubat, tetapi saya berpendapat kesembuhan itu datang dari izin Allah dengan asbab keserasian penawar dengan penyakit dan istiqamah berusaha.

Banyak lagi perubahan diri yang dialami oleh diri saya sendiri samada dahulu ataupun terkini,namun ini sahaja yang boleh dikongsikan...ada masa kita sambung pengalaman ditanya oleh doktor berkali-kali samada merokok atau tidak apabila melihat filem x-ray dada semasa membuat pemeriksaan perubatan untuk perlantikan jawatan.

wallahu a'lam...

No comments: