Saturday, May 1, 2010

Mulanya dari kaki.....


Senaman Tua seperti senaman tradisi lain seperti yoga,tai chi dsbg mempunyai tradisi disiplin sendiri dalam setiap gerakannya. Disiplin bagi senaman tua ialah petua. Pernah seorang guru tua berkata "peganglah kamu kepada petua, kerana untuk hidupnya satu petua, ia telah melalui beberapa keturunan"...maksudnya ialah petua bukan terhasil dalam setahun dua kerana ia adalah pengalaman sakit dan senang orang tua lalu kesimpulannya dipetuakan.


Senaman Tua menyampaikan tradisi adab dan adatnya iaitu hendaklah memulakan senaman bermula dari kaki.

maksudnya panaskan anggota dibahagian kaki dan seterusnya ke atas dan keatas. Adab ini bukan sahaja dimestikan dalam senaman bahkan semasa mandi. Orang tua-tua memberi peringatan jika mandi siram dahulu tapak kaki seterusnya keatas dan keatas. 

Allah Maha Tahu tentang ciptaaNya. penulis pernah melihat datuk selalu melibas betis dengan kain basahan yang telah diperah selepas mandi. Bila ditanya kenapa atuk buat begitu, jawapannya jangan bagi kaki jadi malas. Termenung sekejap budak berumur belasan tahun mendengar alasan orang tua itu. Mungkin itu alasan untuk budak-budak. Tapi bila kita sendiri buat, ia ada 'rasa'...libasan dengan kain pada betis itu mungkin untuk memberi 'sedar berterusan' kepada saraf disitu kerana 'sejuk' kena air selepas mandi....

Tidak dapat penulis huraikan dari segi sains anatomi tubuh manusia tentang petua orang tua-tua ini kerana penulis bukan dibidang itu. Namun mereka (orang tua-tua) berkeyakinan bahawa ia berkait rapat dengan kesihatan saraf kita.

Pernah juga penulis terbaca satu artikel kesihatan yg mana kebanyakan anatomist menyatakan bahawa betis merupakan jantung kedua bagi manusia. Otot soleus yang ada pada betis berkait rapat dengan saraf ke jantung.Mengikut kajian,bagi orang yang bermasalah pada otot betis ini juga terdedah kepada stress dan apabila diminta melakukan senaman berkaitan betis dan kaki, stress dapat dikurangkan dengan cepat.



Senaman Tapak Sembilan dan Jengket adalah diantara senaman dalam ST yang memberi 'panas' pada anggota kaki dan betis.Amalkan!

No comments: