Wednesday, June 2, 2010

Tabib kepada diri sendiri....

Nak cerita lagi.....suatu petang  sabtu kaki melangkah ke kelas Senaman Tua. Kelihatan sihat aku hari itu.  Aku memakir motosikal dikaki lima tingkat bawah pejabat Seni Beladiri sebaik sahaja sampai. Setapak demi setapak kaki melangkah ke tingkat satu untuk ke Gelanggang Tok Merpati (nama gelanggang ST di Setapak)...semasa menapak itulah urat pinggang dan belikat bagai ditarik-tarik.  Puncanya di rumah.
Pagi tadi semasa mengangkat tong sampah besar di dapur, aku terlanggar petua. Selepas satu bunyi 'aduh' dimulut kerana 'salahnya' dipinggang dan belakang,baru aku sedar kesilapan dari segi cara dan petua mengangkat beban. Perit sekali !!

tak kira orang muda atau tua,jika sudah begini tuhan saja tahu sakitnya.

Wanita Melayu dahulu kala punya petua mengangkat beban berat supaya tiada bahagian badan yang cedera, sebagai contoh semasa mereka mengangkat bebanan bakul kain yang basah yang baru sahaja dibasuh disungai. Cara mengangkat dari tanah,meletakkan diatas kepala, cara mengelek bakul samada kiri atau kanan pinggang, cara berjalan membawa beban berat itu...semuanya petua, agar badan tidak cedera.
Bila naik tangga pun control agar tak nampak macam orang tua,terfikir sedapnya kalau ada orang boleh urut betulkan balik urat yang berselirat ni.
cara mengangkat bebanan yang betul sebegini telahpun
diamalkan oleh nenek moyang kita dahulu-kala

Pendek cerita bila diberitahu pada Guru Azlan, dibawa aku ke gelanggang. Ingat nak diurut, tapi disuruh buat Senaman Tua! aduh,macam mana nak melangkah kalau berdiripun tak boleh tegap pinggang? Masih aku ingat, Guru Azlan cuma menyuruh aku melakukan 3 jenis  senaman sahaja. Kesemua aku tahu setelah diberi cara & petua tetapi 1 sahaja aku lupa namanya. 3 senaman Tua ini adalah pilihan beliau daripada pelbagai jenis ST untuk merawat kecederaan itu.

Waktu itu, pengamal Senaman Tua lain belum sampai lagi...lalu aku meniarap melakukan senaman yang pertama iaitu Geliat  Harimau + pecahan tumpuan dipinggang + nafas Melayu (wajib)...satu set alhamdulillah aku merasai kelegaan sedikit sebanyak dipinggang.
Senaman kedua ini (yang aku lupa namanya) juga tumpuan dipinggang. Dengan bangkit dari meniarap,aku bertongkat dengan tumit lalu mula melakukan beberapa kali dengan Nafas Melayu.
Senaman ketiga ialah geliat ke langit (ingat-ingat lupa jg namanya) dengan tolakan tapak 7 dan tangan lurus keatas berganti-ganti 'jantan-betina' dengan Nafas Melayu.

Antara gerakan Senaman Tua yang memberi 'sedap' kepada pinggang

Syukur kepada Allah sebelum selesai senaman yang ketiga, tanpa aku sedari aku sudahpun berdiri tegak tanpa rasa perit di pinggang tidak sebagaimana 10 minit sebelum itu. Tertanya-tanya, kemana hilang sakit tadi?? soalan tak patut tanya pada diri, tapi keluar sendiri dibenak fikiran kerana mudahnya penawar, setelah menanggung sakit dari pagi!

Kesimpulan, belajarlah Senaman Tua sampai boleh jadi tabib pada diri sendiri dan lebih baik dari itu kepada orang lain...amalkan sampai boleh beri campuran itu dan ini, senaman itu dan senaman ini.... sebagaimana pengamal perubatan Melayu yang mencampurkan pelbagai akar kayu untuk satu-satu jenis penyakit.
Aku percaya, setiap pengamal Senaman Tua mempunyai cara yang berbeza merawat diri dengan ST kerana rawatannya tidak seperti ubat yang mana jika tersalah campur, merana badan. Semua jenis senaman dalam ST boleh dicuba untuk mendapatkan rasa untuk mengalahkan rasa.

Petik Bunga : 'ubat' salah bantal masa tidur

Tapi kalau cedera begini, ada tukang urut urat profesional,terus jumpa diapun ok juga...cuma kena sedia RM nya :D

#bergurulah untuk dapatkan petua dan gerakan yang tepat.

No comments: