Friday, May 14, 2010

Nafas Melayu......Semangat yang Bangkit

Pertama kali belajar pertama kali dengar nama Nafas Melayu mempunyai makna yang cukup dalam....bagi penulis, Nafas Melayu merupakan tunjang semua pergerakan Senaman Tua. Cara tarikan nafas yang diilhamkan melalui pengamatan orang dulu-dulu sebagai satu bentuk senaman yang istimewa. Banyak kebaikan yang diperolehi. Hanya yang merasai sendiri dapat menceritakan 'manisnya'.
Kaedah sedutan & hembusan nafas memang ada pada semua jenis senaman yang kita tahu seperti Tai Chi, Qi Gong, Yoga, Aerobik dsbgnya. Masing-masing punyai kelebihan tersendiri.Maka tidak terkecuali ST dengan caranya.
Umum mengetahui manusia bernafas, tetapi bernafas tidak sama kebaikannya dari 'mengambil' nafas. Mengambil nafas ialah keadaan kita menyedut udara banyak-banyak lalu menghembuskannya (samada perlahan atau laju).


Nafas Melayu mempunyai beberapa teknik dan pecahan yang membawa kebaikan kepada kesihatan. Penulis percaya (drpd pembacaan) dengan mengambil nafas secara konsisten setiap hari boleh merawat banyak penyakit seperti asma, darah tinggi dan stress. Senaman Tua mengajar pengamalnya bersenam agar badan menjadi tegap dan petuanya terletak pada Nafas Melayu.
Tidak dapat diberitahu disini bagaimana cara mengambil Nafas Melayu dibimbangi tersalah kaedah akan mendatangkan mudarat pada badan.


 adalah dipercayai sejarah/asal-usul petua pernafasan cara Melayu ini (Nafas Melayu) lahir daripada ketakutan yang semulajadi terbit dalam diri manusia.

Pengasas Senaman Tua, Guru Azlan Ghanie diajarkan petua pernafasan cara Melayu ini dari ayahandanya Allahyarham Abdul Ghanie Abu Bakar yang berketurunan Merpati Jepang ( keturunan Raja Melayu Sarawak). Guru Azlan semasa zaman kecilnya sering sakit dan lemah badan kerana lahir tidak cukup bulan, namun beliau 'bangkit' dengan petua ini lalu mencuba apa sahaja orang yang sihat lakukan...hasilnya tiada yang mustahil.Itulah 'semangat yang bangkit' dinamakan Nafas Melayu.

 Senaman Tua tanpa Nafas Melayu yang tepat, umpama makan nasi dengan cara ambil bau sahaja :D

Hasil dari Senaman yang bersulamkan Nafas Melayu, Senaman Tua menerima banyak maklumbalas positif terutama bagi pengamal yang mempunyai masalah pernafasan sprt asma (lelah) dan resdung. Bergurulah untuk dapat rasanya!

2 comments:

hilmi - serdang said...

apa ke nama senaman tua baring kat atas ni??

MODERATOR said...

Senaman Tua jenis meniarap...Senaman Bulan Penuh...ada Nafas Melayu baru ada rasanya...