Tuesday, August 25, 2009

Bukan Satu-Satunya Tetapi Salah Satu....

Senaman Tua bukanlah satu-satunya Senaman di alam Melayu ini. Mungkin banyak lagi jenis senaman yang diilhamkan oleh orang tua-tua Melayu yang tidak terkutip oleh kita. Mungkin juga ada yang sudah pupus dek perginya pengamal tanpa ada pewarisnya.

Semasa penulis kecil, pernah melihat orang tua-tua dikampung dengan gerakan hariannya yang diwarisi dari nenek moyangnya dimana gerakan itu dilihat 'istimewa' sebagai kecergasan tubuh. Mungkin ditempat anda juga ada orang tua-tua yang mewariskan ilmu kecergasan kepada anak-anak muda mereka.


diatas keyakinan kita bahawa ilmu Allah Ta'ala itu Maha Luas dan Dia adalah Maha Berkuasa maka yang pasti kita ini serba kekurangan...maka selalu kita ingat bahawa Senaman Tua bukanlah satu-satunya.

Ilmu Allah, maka Dia berhak menurunkan kepada sesiapa sahaja ilmuNya...oleh itu kita tidak boleh menidakkan senaman-senaman lain sprt Tai Chi,Pilates,Aerobik dan banyak lagi kerana masing-masing diberi kelebihan tersendiri.

ST juga bukan satu-satunya kaedah penyembuhan penyakit dimana prinsipnya berlainan dari prinsip perubatan moden tetapi ia adalah salah satu daripadanya. Jadi, dimana ada penawar carilah tanpa putus harapan dan tawakkal kepada Allah.

Firman Allah (maksudnya): Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). (Surah al-Hujurat: 13).

No comments: