Monday, August 3, 2009

Senaman Tua dan Silat Melayu


Apabila ada orang menonton samada VCD Senaman Tua (ST) atau kelas ST...pasti akan membuat kesimpulan dalam diri bahawa ST adalah Melayu atau Silat.

Benar. ST adalah satu komponen yang dicabut dari Silat iaitu Silat Melayu Keris Lok 9 yang diasaskan oleh Guru Azlan Ghanie yang membawa dari arus keturunannya yang berkait rapat dengan istana Pahang suatu masa dahulu.

Asalnya ST merupakan senaman yang diwajibkan oleh orang istana sebelum bersilat sebagai pemanas badan lalu terlangsung resam itu di gelanggang Silat Melayu Keris Lok 9. Oleh kerana mengikut kajian dan maklumat yang diterima, orang ramai hari ini kurang berminat dengan silat..lalu dicabut senaman ini dari Silat Lok 9, dinamakan Senaman Tua dan dijadikan khusus kpd penyampaian senaman sahaja. Asalnya gerakan kecergasan ini suatu masa dahulu tiada nama khususnya dalam menjadi amalan harian.

Walaupun begitu secara tidak langsung, pengamal ST akan akhirnya dapat menjiwai Silat Melayu menerusi gerakan-gerakan ST yang diajarkan. Secara tak langsung sebenarnya ST mendekatkan Silat Melayu kepada masyarakt Melayu yang 'fobia' kepadanya.


Pengalaman kami bersama pengamal yang sinis terhadap Silat Melayu dimana pengamal ini tidak mahu berpakaian silat (hitam) sebagaimana pengajar ST apatahlagi mahu bersilat.
Tetapi lama kelamaan apabila dirinya terasa peningkatan dari segi kecergasan selepas beberapa sesi ST, dia bersemangat untuk menyarungkan uniform silat dan ingin mengetahui kaedah-kaedah silat dalam membeladiri.

ST juga menghidangkan budaya dan falsafah Melayu kepada pengamal secara langsung menerusi sejarah dan asal gerakannya..wallahua'lam

No comments: